”Työssäni tulee vastaan sopivissa määrin haastavampia projekteja, sekä tiedonhaku- ja ongelmanratkaisutehtäviä. Tiivis yhteistyö tuotannon kanssa pitää minut hyvin kärryillä käytännön tekemisestä, sekä käynnit hallissa toimistotyön vastapainona pitää mielen ja kropan virkeänä.”

Tero Erkkonen, suunnitteluinsinööri, VAK Oy, Vahto

Mitä teet työksesi?

Työskentelen suunnitteluinsinöörinä. Suunnittelen työkohtaisesti perävaunun jarrujärjestelmän ja ilmajousituksen paineilma- ja sähkökaaviot, sekä teen jarrulaskelmat ja muut alustavarustelun vaatimat dokumentit. Lisäksi teen päivän viikossa/aikataulun salliessa työohjeita tuotantoon.

Minkälainen koulutus sinulla on?

Olen suorittanut ammattikoulussa koneistuksen perustutkinnon, sieltä saatu ammattinimike on NC-koneistaja. Viimeiset neljä vuotta olen käynyt töiden ohessa Turun AMK:ssa opiskelemassa konetekniikkaa. Vielä tämän kesän aikana on tarkoitus valmistua insinööriksi.

Miten päädyit VAK:lle ja minkälainen urapolku sinulla on VAK:lla ollut?

Muutin armeijan jälkeen omaan asuntoon ja piti löytää nopeasti ainakin väliaikainen työpaikka. Anoppini asui Vahdolla ja hänen VAK:lla työskennellyt naapurinsa antoi numeron mistä voisin kysellä töitä. Pääsin työhaastatteluun ja sain paikan korin sisävarusteluosastolta kokoonpanolinjan loppupäästä. Työhön kuului myös ”korinnosto”, eli valmiiksi kasatun korin kiinnitys auton tai perävaunun rungon päälle. Usein asensimme myös autojen apurungot ennen korin kiinnitystä. Näissä hommissa vierähti ensimmäiset pari vuotta VAK:lla.

Siirryin perävaunun alustavarusteluun vuonna 2006. Varustelu muutti silloin uusiin tiloihin laajennetun metallihallin päätyyn. Siitä asti olen ollut jollain tavalla tekemisissä perävaunuvarustelun kanssa. Asemapaikat ovat vaihdelleet eri halleissa ja erilaisten tuotevariaatioiden parissa. V-Slidereiden kulta-aikaan muusta kokoonpanolinjasta erotettiin pressukapellit, joita muutaman kaverin kanssa varusteltiin alustavarustelusta alkaen valmiiksi asti. Välillä tein pelkästään dollyja omalla tuotantolinjallaan ja pari vuotta kului myös EK-hallissa välitasovaunujen alustavarustelussa. Jonkin aikaa toimin perävaunuvarustelussa tiiminvetäjänä ja epävirallisena materiaalivastaavana. Viimeiset vuodet tuotannon puolella tehtävänkuvaani kuului myös tekninen tuki normaalien asennustöiden ohessa.

Vuoden 2022 tammikuussa aloitin työt suunnitteluosastolla missä teen tarvittavat kuvat ja kaaviot työvaiheille mitä aiemmin olin tekemässä hallin puolella.

Tero tekee suunnittelutöiden lisäksi työohjeita tuotantoon. Kuvassa Teron lisäksi Akseli Ketola.

Millaisia erilaisia töitä suunnitteluosastolla tehdään? Minkälainen tiimi teillä on?

Suunnittelijat on jaettu neljään eri tiimiin. Esisuunnittelu tekee tiivistä yhteistyötä myyntiorganisaation kanssa, toimii monissa asiantuntijatehtävissä sekä tarvittaessa antaa teknistä tukea muille osastoille suunnittelussa.

Sähkötiimi vastaa nimensä mukaisesti kaikesta sähkösuunnittelusta. Päällirakennetiimi suunnittelee kaikki kuormakorin rakenteet; katto-, seinä- ja lattiaelementit sekä ovet.

Itse kuulun alustarakennetiimiin, johon kuuluu seitsemän suunnittelijaa, mukaan lukien tiimiesimies. Sähköjä lukuun ottamatta kaikki autojen ja perävaunujen alustan/rungon rakenteet ja varusteet kuuluvat vastuullemme. Tiimiämme voisi kuvailla kohtuullisen kokeneeksi, keskiarvo vuosille VAK:lla huitelee 15 vuoden tietämillä ja nuorin suunnittelijakin on ollut kohta 5 vuotta talossa.

Yhteishenki tiimin sisällä on hyvä ja apua saa aina tarvittaessa, sama tuntuu pätevän myös koko suunnitteluosaston sisällä.

Minkälainen on normaali työpäiväsi? Millainen oli työpäiväsi tänään?

Yleensä aloitan päivän tarkastamalla sähköpostin ja tuotantolistan mahdollisten aikataulumuutosten varalta. Jos mitään akuuttia ei ole ilmestynyt, valitsen listalta seuraavan työn työstettäväksi. Pyrin saamaan työkohtaiset projektit valmiiksi yhden päivän aikana, jotta pääsen aamulla aloittamaan uutta työtä puhtaalta pöydältä, aina se ei tietenkään ole mahdollista. Päivääni kuuluu usein myös käyntejä tuotannon puolella. Yleensä kyseessä on jonkin ongelman selvitys EBS-jarrujärjestelmään liittyen.

Tänään olin etätöissä. Päivä noudatteli aika lailla peruskaavaa. Suurin osa päivästä työkohtaista suunnittelutyötä, pari tuntia tiedonhakua ja ratkaisun etsimistä perävaunun telinostimen ongelmaan. Tällä kertaa en löytänyt ratkaisua itse ongelmaan mutta hyödyllistä tietoa jatkoa ajatellen tuli kyllä vastaan. Onneksi kuitenkin asentajat olivat saaneet iltavuoron aikana homman hoidettua.

Mistä pidät eniten työssäsi?

Työssä tulee vastaan sopivissa määrin haastavampia projekteja, sekä tiedonhaku- ja ongelmanratkaisutehtäviä. Tiivis yhteistyö tuotannon kanssa pitää minut hyvin kärryillä käytännön tekemisestä, sekä käynnit hallissa toimistotyön vastapainona pitää mielen ja kropan virkeänä.

Tulevaisuuden urasuunnitelmasi. Missä olet viiden vuoden päästä?

Työkuvioiden suhteen ei ole mitään isompia suunnitelmia. Jos alanvaihto tulee jossain kohtaa ajankohtaiseksi, rakennus- tai ympäristöpuolta voisi olla kiinnostavaa kokeilla.

Miten rentoudut vapaa-ajalla?

Aikaisemmin pelasin salibandya melko aktiivisestikin useamman kerran viikossa, nyt enää silloin tällöin rennolla meiningillä. Nykyään suuntaan mieluummin metsään koirien kanssa tai ilman. Perheen kanssa keksitään yhteistä hauskaa tekemistä säännöllisesti.

Mökkeily järvimaisemissa rentouttaa myös mukavasti, ja tietysti saunaillat tms. illanvietot sopivin välein saa stressin ja muut arkiset asiat unohtumaan.