Lauri Vähälä Oy: V-Slider kuljettaa nyt jalkakontitkin

Kaksi puoliperävaunua toisiinsa kytkevä, hydraulisesti toimiva V-Slider kehittyy yhä monipuolisemmaksi työkaluksi. Tämän vuoden alkupuolella VAK:lla valmistuivat ensimmäiset perälautanostimella varustetut V-Sliderit sekä Vähälä Oy:n jalkakonttisliderit.

Lauri Vähälä Oy:ssä on jo jonkin aikaa käytetty VAK:n kiinteäkorisia V-Slidereita kuljettamaan sekä kappaletavaraa että elintervikkeita. Koska yhtiön toiminta kuitenkin perustuu pitkälti vaihtokuormatiloihin, syntyi ajatus V-Sliderista, jonka päälle voisi vaihtaa jalkakontin. Silloin käsissä olisi työkalu, jolla voisi ajaa hyvin monenlaista lastia niin terminaalien välillä kuin suoraan asiakkaillekin.

”Aloimme luonnostella jalkakonttislideria, ja näytimme luonnoksen Virtasen Lassille. Tiesimme entuudestaan, että VAK:lla on ylivoimainen suunnitteluosasto ja vahva tuotanto, jotka pystyvät työstämään meille valmiin tuotteet toiveidemme mukaisesti. Ensimmäisestä suunnittelutapaamisesta ei kulunutkaan kuin muutama kuukausi, kun jo saimme jalkakonttisliderin käyttöön”, Vähälä Oy:n hankintapäällikkö Ari Karjalainen kertoo.

Uusi konttislider mahdollistaa 76-tonnisen yhdistelmäajoneuvon, jossa lastin paino jakautuu tasaisesti koko yhdistelmän mitalle. Karjalainen laskee, että tietyissä kuljetuksissa tällainen yhdistelmä tuottaa käyttäjälleen etuja.

”Jalkakontteja kuljettavan V-Sliderin ansiosta voimme yhdistää täys- ja puoliperävaunuyhdistelmien tuotantoa täysin uudella tavalla. Ensimmäinen vaunu on nyt ollut käytössä muutaman viikon, ja olemme olleet siihen todella tyytyväisiä.”

Edelläkävijät menestyvät

Räätälöidyn jalkakonttisliderin rakenne on sovellettu tavallisesta V-Sliderista. Runko kulkee VAK:n tuotannossa muiden sliderrunkojen mukana, ja huoltokin sujuu tuttuun tapaan. Lassi Virtanen lupaa V-Sliderille hyvin huollettuna pitkälti yli kymmenen vuoden käyttöiän.

VAK Huoltopalvelut Oy:n maanlaajuinen verkosto on Lauri Vähälä Oy:n kuljettajille entuudestaan tuttu.

”Toimimme osana Schenker-verkostoa ympäri Suomen. Omat terminaalimme sijaitsevat Jyväskylässä, Oulussa, Ylivieskassa, Rovaniemellä ja Kemissä. Operoimme siis Suomen pisimmillä yhtenäisillä runkoyhteysväleillä. joten tästä syystä merkkihuoltoverkosto on meille tärkeä palvelu”, Ari Karjalainen toteaa.

Suomalaisena perheyhtiönä Vähälä-Yhtiöt suosivat mielellään toisia kotimaisia perheyhtiöitä kuten VAK:ta. Vähälä-Yhtiöillä on meneillään juhlavuosi: yhtiö täyttää tänä vuonna 80 vuotta. Perheyhtiöissä tiedetään, että vain edelläkävijät ja alan ennakkoluulottomat kehittäjät pärjäävät tiukasti kilpaillulla kuljetusalalla, jossa asiakkaiden tarpeet muuttuvat koko ajan.

”Kilpailuetua on pakko etsiä pienistäkin eroista. Siksi haemme ja kehitämme aina vain paremmin työtehtäviin räätälöityjä työkaluja ja innovaatioita, jotka parhaiten palvelevat omaa toimintaamme. Tässä työssä VAK on erinomainen kumppani, sillä juuri räätälöinti ja asiakkaiden näköiset tuotteet ovat VAK:n vahvuus”, Vähälä Oy:n hankintapäällikkö Ari Karjalainen kehuu.

Referenssit

1.9.2020

Mikko Sotarauta: Luotan VAK:n laatuun päällirakenne- ja perävaunuhankinnoissa

Kuljetusliike Mikko Sotarauta Oy luottaa VAK:n laatuun lämpötilasäädellyissä kuljetuksissa. Sotaraudan viimeisin hankinta luovutettiin yritykselle elokuussa.

5.8.2020

Kilon Osuus-Auto: Uusi alaprofiilirakenne ratkaisi kaupat VAK:n kanssa

Kilon Osuus-Auton toimitusjohtaja Ari Savisalo tilasi VAK:lta uuden malliston mukaiset korit yrityksen kahteen kuorma-autoon. Uudet autot valmistuivat liikenteeseen kesäkuussa 2019.

5.8.2020

LTP Group: Vakuutuin VAK:n kokonaisvaltaisesta palvelusta

LTP Groupin toimitusjohtaja Matti Tuominen tilasi VAK:lta 16,5 metriä pitkän HCT-perävaunun ja FRC-kuormatilat yhteensä viiteentoista kuorma-autoon. Isoon sarjaan mahtui useita eri variaatiota. Yhteistä kaikille näille kuormatiloille on se, että ne voidaan jakaa eri lämpötilaosastoihin siirrettävien väliseinien avulla. Lisäksi kaikissa yksiköissä on takalaitanostin.