VAKs nya styrlogik utökar pålitlighet

VAK har utvecklat en ny styrlogik för de hydrauliska mellanplan av vagnar som har lastsystem i två plan.

Den nya datorbaserade styrlogiken gör lastsystemet pålitligare eftersom den har färre komponenter och är lättare att underhålla. Man kan även fixa logiken on-line utan att vagnen behöver köras till reparationsverkstad.

De nya vagnarna har en monitor som visar om det finns något fel på systemet. Logiken också informerar VAKs underhållstjänsten av fel. På så sätt kan tekniker i Vahto programmera systemet och fixa problemet on-line.

Tidigare var det relän som styrde systemet. Nu styrs systemet genom programmering, vilket gör det mycket enklare att underhålla och pålitligare och säkrare. Problem kan lösas snabbt och fordonet kan åka vidare, förklarar VAKs tekniker Teemu Jokela.

– För chauffören är den nya styrlogiken lätt att använda. Bruket av hydrauliska mellanplan har inte ändrats.

Den nya styrlogiken har inga reläer som behövs bytas. Den har även färre komponenter och kopplingar som kan gå sönder. Förutom att vara säkrare att använda är den nya styrlogiken också lättare att producera.

I framtiden ska släpvagnar vara utrustade med mer och mer datateknik som bilar redan har. VAK vill fortfarande vara en innovativ banbrytare inom branschen och utveckla informationsteknologi i frakten.