Långtrailern sparar tid, arbete och pengar

De första 19,6 meter långa VAK-trailers har rullat på svenska vägar i några veckor. I två av dem körs matvaror mellan Hässleholm och Stockholm fem till sex vändor i veckan och den tredje kör mellan Kalmar och Västerås fem streckor i veckan.

Steen Skogström, ägare av Skogströms Åkeri Ab, är mycket nöjd med sina nya ekipage som sparar tid, arbete och pengar jämfört med de traditionella fordonskombinationerna.

­- Våra chaufförer är väldigt nöjda med ekipagen. Man slipper att koppla isär för att lasta och lossa hela tiden som man måste göra när man kör bil och släp kombinationer. För oss som åkeri är det framför allt ett kylaggregat som sparas, samt tidsåtgång vid lastning och lossning.

De nya långtrailers har 48 pallplatser och ett kylaggregat. De har en styrbar axel som gör trailern smidig till exempel i rondeller. Chaufförerna tycker att långtrailern går väldigt stadigt på vägen.

Tillsammans med dragbil är fordons längd cirka 23 meter. I VAK har man aldrig förr gjort så långa trailers. Som vanligt producerades trailern med den nyaste teknologin, lasertillskärare och robottsvetsteknik. Dessutom driver VAK Nordens modernaste elementfabrik för sandwichelement, vilket betyder att väggarna är hygieniska och välisolerade.

Sverige är ett viktigt marknadsområde för VAK. VAK har utvecklat för den svenska marknaden till exempel smidigt flyttbara mellanväggar för transporter som kräver olika temperaturzoner. Med dem kan man lätt förändra storleken på kyl- och frysutrymmen enligt behov.