VAK Huoltopalvelut -ketjun Liedon huoltokorjaamo valmiina palvelemaan

VAK Huoltopalvelut Oy avaa ketjun kahdeksannen huoltokorjaamon Liedon Avantiin maanantaina 11. toukokuuta. Toimintoja aletaan ajamaan ylös pikkuhiljaa ja toimipiste on täydessä vauhdissa 25.5. alkaen. Uusi yksikkö tarjoaa kaikki raskaan kuljetuskaluston huoltokorjaamopalvelut katsastuspalveluineen ja pesulinjoineen.

VAK:n Liedon huoltopalvelupisteen rakentaminen aloitettiin vuoden 2019 alussa. Rakennushankkeen pääurakoitsijana on toiminut Rakennusliike Kemppe Oy ja hanke on työllistänyt rakentamisen ajan toistakymmentä paikallista rakennusalan yritystä. Investoinnin kustannusarvio on noin 8 miljoonaa euroa. Avantin huoltokorjaamo tulee korvaamaan Turun satamassa toimivan korjaamon, Turun kaupungin kaavoitettua alueen muuhun käyttöön. Turun korjaamon toiminta loppuu kesä-heinäkuun vaihteessa.

Vahdon tehtaan yhteydessä toimiva huoltopalvelupiste supistaa Avantin avauksen myötä normaalia huoltokorjaamotoimintaansa, jota keskitetään Lietoon. Vahdon yksikkö keskittyy jatkossa isoihin muutostöihin ja kolarikorjauksiin.

Ketjun lippulaiva

Avantin uusi huoltopiste on VAK Huoltopalvelut -ketjun lippulaiva niin koon kuin palveluidenkin puolesta. 2,6 hehtaarin kokoiselle tontille on noussut kerrosalaltaan liki 6000 neliöinen halli, joka on suunniteltu niin, että sisälle mahtuu myös erikoispitkät ajoneuvoyhdistelmät. Avantin huoltokorjaamopalveluja täydentää K1 Katsastuksen luotsaama katsastusasema sekä raskaan kaluston pesulinja, jonka toiminnasta vastaa V-S Pesupiste. Ohjeispalveluiden avaaminen ja ylös ajaminen alkavat touko-kesäkuun aikana.

VAK:n uusi huoltopiste työllistää reilut 40 raskaan kaluston osaaja, joista osa on Turun ja Vahdon huoltopalvelupisteistä siirtyneitä alan ammattilaisia ja osa uusia rekrytointeja. Avanti palvelee laajoin aukioloajoin arkisin klo 6.00-22.00 ja lauantaisin klo 7.00-15.00. Huoltokorjaamon vetäjänä toimii Mikko Rantakare.

– Vaikka eletään poikkeuksellista aikaa, niin Suomen tavaraliikenteessä ei toistaiseksi ole tapahtunut suurta muutosta. Noin 90 % kotimaan tavaraliikenteestä kulkee edelleen kumipyörillä. Kuljetusten sujuvuus edellyttää turvallista ja hyväkuntoista kuljetuskalustoa, joten meillä on riittänyt töitä lähes normaaliin tapaan, sanoo VAK Oy:n toimitusjohtaja Ilpo Korhonen.

– Tuntuu hienolta päästä avaamaan Suomen modernein perävaunu- ja autojen päällirakennehuollon huoltopiste. Niin kanta-asiakkaat kuin uudetkin asiakkaat ovat tervetulleita ajanvaraushuoltoihin sekä pikahuoltoihin, joita suoritamme jonotusperiaatteella, kertoo VAK Huoltopalvelut Oy:n toimitusjohtaja Juha-Matti Ruuskanen.

VAK – varsinaissuomalainen menestystarina

VAK Oy:n ja VAK Huoltopalvelut Oy:n tarina juontaa liki 50 vuotta ajassa taaksepäin. Lassi Virtanen perusti Virtasen Autokori Ky:n Vahdolle vuonna 1972. Vuosikymmenten varrella Lassin tinkimättömän työn tuloksena VAK:sta on kasvanut yli 550 henkeä työllistävä konserni, jonka tuotteet ovat jo käsite Euroopan maanteillä. Virtanen on edelleen vahvasti mukana VAK:n myyntitiimissä. Teollisuusneuvos toimii myös yhtiön hallituksen puheenjohtajana, ja on intohimoisesti mukana alan kehitystyössä.

Lisätietoja
Toimitusjohtaja Ilpo Korhonen, VAK Oy, puh. 040 457 1648, ilpo.korhonen@vak.fi
Toimitusjohtaja Juha-Matti Ruuskanen, VAK Huoltopalvelut Oy, puh. p. 0500 822 154, juha-matti.ruuskanen@vak.fi

VAK:lla on ainoana raskaan kuljetuskaluston valmistajana Suomessa oma maan kattava huoltopalveluverkosto, joka koostuu kahdeksalla eri paikkakunnalla sijaitsevista huoltopalvelupisteistä. Huoltokorjaamot palvelevat kaikkia asiakkaita kuljetuskaluston valmistajasta riippumatta. VAK Oy:n tytäryhtiön, VAK Huoltopalvelut Oy:n palveluksessa on kaikkiaan noin 180 henkilöä ja vuoden 2019 liikevaihto oli noin 20,2 miljoonaa euroa. VAK:lla on huoltopalvelupiste myös Ruotsin Västeråsissa.

Ajankohtaista

15.6.2020

LTP Group: Kokonaisvaltainen palvelu ratkaisi kaupat VAK:n kanssa

LTP Groupin toimitusjohtaja Matti Tuominen tilasi VAK:lta 16,5 metriä pitkän HCT-perävaunun ja FRC-kuormatilat yhteensä viiteentoista kuorma-autoon. Isoon sarjaan mahtui useita eri variaatiota. Yhteistä kaikille näille kuormatiloille on se, että ne voidaan jakaa eri lämpötilaosastoihin siirrettävien väliseinien avulla. Lisäksi kaikissa yksiköissä on takalaitanostin.

15.6.2020

Pitkällä puoliperävaunulla tehoa kuljetuksiin

Uudet mitat ja perävaunujen yhdistelmät ovat puhututtaneet kuljetusalan toimijoita. Mittamuutosten tuomasta mahdollisuudesta pidempään yksittäiseen puoliperävaunuun on puhuttu vähemmän. Miltä sinusta kuulostaisi lähes 6 metriä lisää kuormatilaa olemassa olevan rekkaveturisi perään?

20.4.2020

Tulossa! Uudet, ekologiset ja energiatehokkaat päällirakenneratkaisut

Haemme jatkuvasti uusia tapoja kehittää toimintaamme entistä ekologisempaan ja energiatehokkaampaan suuntaan. Tästä esimerkkinä vuoden 2020 aikana lanseerattavat uudet päällirakenteet, joiden lämmöneristyskyky on entistä paksumman eristekerroksen ansiosta huippuluokkaa.