HCT-yhdistelmät hyväksyttiin – VAK käynnisti jättiperävaunujen tuotannon täydellä teholla

Valtioneuvosto hyväksyi 10.1.2019 ajoneuvoyhdistelmien enimmäismittoja koskevan asetuksen muutoksen, joka sallii maksimissaan 34,5 metriset yhdistelmät Suomen maanteillä. Asetus astuu voimaan 21.1.2019.

VAK:lla ollaan oltu jo vuoden ajan valmiita käynnistämään jättiperävaunujen tuotanto täydellä kapasiteetilla ja uutinen asetusmuutoksen läpimenosta otettiin ilolla vastaan. Asetusmuutoksen läpimenoon uskoen VAK rakensi Vahdon tehdasalueelle uuden 3000 neliön erikoiskorihallin viime kesän aikana ja syksyllä tehtaalle investoitiin uusi hitsausrobottilinjasto pitkien perävaunurunkojen korkean laadun ja tehokkaan tuotannon varmistamiseksi.

Asetusmuutoksen läpimenolla on myös merkittävä työllistävä vaikutus. Jättiperävaunutuotannon käynnistymisen myötä VAK tarjoaa noin kaksikymmentä uutta työpaikkaa raskaan kaluston ammattilaisille.

HTC

VAK Liikenne- ja viestintäministeriön kumppanina kehitystyössä

VAK on ollut vuodesta 2015 lähtien tiiviissä yhteistyössä Liikenne- ja viestintäministeriön kanssa kehittämässä maamme ajoneuvoyhdistelmien uusia enimmäismittoja koskevaa asetusmuutosta. Vahdon tehtaalla on valmistettu jo noin 60 erikoispitkää perävaunua, joista osa on ollut Trafin poikkeusluvalla liikenteessä. Pilotoinnin tarkoitus on ollut kerätä Trafille tietoa miten paljon uudentyyppiset ajoneuvoyhdistelmät vähentävät kuorma-autoliikenteen polttoaineen kulutusta, päästöjä ja henkilöstökuluja, koska kaluston kuormatila voidaan uusilla mitoilla hyödyntää aiempaa paremmin.

Kokeilun aikana kerättyjä tietoja on arvioitu ministeriössä ja arvion mukaan pidemmät yhdistelmät soveltuvat melko hyvin Suomen päätieverkolle. Kokeilussa ilmeni joitain ongelmallisia liittymiä, joissa pidempien ajoneuvojen kääntyvyys ei ole riittävä. Pitkiä yhdistelmiä tullaan käyttämään pääasiassa terminaalien ja tuotantolaitosten välisillä yhteyksillä.


Ajoneuvoyhdistelmien suurin sallittu pituus kasvaa uudistuksessa nykyisestä 25,25 metristä 34,50 metriin ja auton maksimipituus 12 metristä 13 metriin. Kuormatilojen yhteenlaskettu suurin sallittu sisäpituus on 29,24 metriä. Samalla kääntyvyyden määrittämisessä siirrytään uuteen 120 asteen suorituskykyperusteiseen käännökseen.

Pidemmillä yhdistelmillä saa liikennöidä kaikilla väylillä, joilla ajoneuvon pituutta ei ole erikseen rajoitettu.

Ajankohtaista

17.9.2021

Uutta! Meiltä nyt myös lämpöluokitellut BNA-korit

Jo entuudestaan kattava tuotevalikoimamme kasvaa jälleen. Saat meiltä nyt myös lämpöluokitellut BNA-korit. BNA on virallinen ATP-luokitus koreihin, joissa on yhdistetty FNA- ja CNA-luokitukset. Korirakenne mahdollistaa sekä lämpö- että FNA-luokitellut samassa kuljetusyksikössä. Lääkeyhtiöt vaativat BNA-luokitusta lääkkeiden kuljetukseen käytettävältä korilta.

14.9.2021

Jari Vesala VAK:n myyntipäälliköksi

Jari Vesala aloitti elokuun alussa VAK:n myyntipäällikkönä. Vesalan vastuulla on Kässbohrer-tuotteiden myynti ja VAK:n vaihtokalusto. Vesala siirtyi VAK Oy:n palvelukseen Pirkkalan Veholta, jossa hän on toiminut hyötyajoneuvopuolella myyntipäällikkönä viiden vuoden ajan. Ennen Vehoa Vesala toimi kuorma-automyyjänä Scanialla, Helsingissä.

13.9.2021

VAK-tuotteet herättivät kiinnostusta Norjassa

Norjan suurimmat kuljetusalan messut, Transport Messa, järjestettiin Oslon Gardermoenissa 2.-4. syyskuuta. VAK Norge AS oli mukana näillä messuilla nyt ensimmäistä kertaa. Tuotteemme herättivät norjalaisten kiinnostuksen ja tulevina viikkoina tarjousten teko pitää vientimyyjämme kiireisinä.