Entistä korkeampaa kuljetusta

VAK:n multideck-vaunu säästää polttoainetta ja vähentää päästöjä

Lokakuun alusta lähtien Suomen teillä on kulkenut entistä korkeampaa kuljetuskalustoa: 1.10.2013 alkaen suurin lain sallima perävaunun korkeus on 4,4 metriä.

Samana päivänä katsastettiin ensimmäiset 4,4 metriä korkeat VAK:n multideck-vaunut. VAK:n aiemmin rakentamat vastaavat perävaunut ovat olleet ”vain” 4,2 metriä korkeita.

Suoraan vetoautoon kytkettävissä multideck-vaunuissa hyödynnetään katonrajan ilmatilatkin. Tavara lastataan kahteen tasoon hydraulisen järjestelmän avulla, jolloin vaunun lattiapinta-ala kaksinkertaistuu. Yhteen multideck-vaunuun mahtuu 91 rullakollista tavaraa eli jokseenkin saman verran kuin ennen vetoautoon ja perävaunuun yhteensä. Vaunun on laskettu tuottavan jopa 33 prosenttia vähemmän päästöjä kuin vastaava yhdistelmä.

Lokakuun alussa lakiin tulleet 20 lisäsenttiä antavat multideck-vaunuille lisää maavaraa sekä parantavat ilman kiertoa vaunujen sisällä.

VAK:n lehittämää multideck-järjestelmää hyödyntäviä vaunuja on valmistettu toistakymmentä. Vaunujen tilaaja on Kesko Oyj, joka kuljettaa multideckeillä elintarvikkeita keskusvarastoilta kaikkialle Suomeen.

VAK on yksi Pohjoismaiden merkittävimmistä kuljetuskaluston valmistajista. Vahdon tehtaalta lähtee vuosittain yli 700 kappaletta kuorma-auton koreja, perävaunuja ja vaihtolavalaitteita.

370 henkeä työllistävä yritys ei ole taantuman aikana joutunut lomauttamaan eikä irtisanomaan ketään vaan on päinvastoin laajentanut toimintaansa ja parantanut kilpailukykyään rakentamalla Vahdolle oman elementtitehtaan.

Harvinaisia erikoisperävaunuja

VAK:lla on syksyn mittaan tehty myös harvinaisia erikoistuotteita kuten peräti 19,6 metriä pitkiä puoliperävaunuja ruotsalaiselle asiakkaalle. Vetoauton kanssa ajoneuvon pituudeksi tulee yhteensä 23 metriä. Superpitkässä vaunussa on kahdet kääntyvät pyörät, jotka helpottavat ajamista risteyksissä ja lastauspaikoilla.

Suomen liikenteessä ei tällaisia vaunuja nähdä, sillä Suomessa pisin lain sallima perävaunun mitta on 13,6 metriä eli peräti kuusi metriä vähemmän. VAK Oy hakee kuitenkin kasvua Pohjoismaiden markkinoilta; Ruotsissa VAK on jo tunnettu tuotemerkki. Toimitukset Ruotsiin alkoivat vuonna 1993.

Ainutlaatuinen tilaus oli myös Uudenkaupungin autotehtaan A-sarjan Mercedes Benz -autojen kuljetukseen valmistettu perävaunu. 10 Mersua kerralla kuljettava rekka aloitti liikennöinnin kaksi viikkoa sitten.

VAK on myös kehittänyt uudenlaisen kippirakenteen yhdistelmäajoneuvoihin. Kippiperävaunuyhdistelmässä sekä autossa että perävaunussa on kippimekanismi, jolloin lastin purkaminen on entistä helpompaa. Kippiyhdistelmien suosio kasvaa koko ajan, joten VAK haluaa vastata kysyntään laajentamalla niiden tuotantoa.

Ensimmäinen uudentyyppinen VAK-kippiperävaunuyhdistelmä valmistui syyskuussa. Sillä kuljetetaan raaka-ainetta Uudenkaupungin uuteen soijajalostamoon.

Lisätietoja:
VAK Oy / Jarmo Laine
p. 020 7656 302

Ajankohtaista

25.11.2020

Miskalle voitto lopputyökilpailusta

VAK:n nuori suunnittelija, Miska Teponoja, on voittanut Suomen Autoteknillisen Liiton valtakunnallisen lopputyökilpailun.

18.11.2020

Kuljetus Harri Mikkola: Kokemuksemme kaasurekka-ajosta ovat positiiviset

Kuljetusliike Harri Mikkola on luottanut VAK:n laatuun jo vuosikymmenten ajan. Mikkolan viimeisin hankinta, FRC-kuljetuskori, luovutettiin yritykselle lokakuussa. Haastattelussa Kuljetusliike Harri Mikkolan omistajat, Teemu ja Janne Mikkola. Teemu/ Janne, miten pitkä asiakassuhde kuljetusliikkeellänne on VAK:n kanssa ja millaista kalustoa olette VAK:lta ostaneet? – Yhteistyö VAK:n kanssa on alkanut jo vuonna 1983, kun me olimme vielä pikkupoikia.

7.9.2020

VAK Huoltopalveluista kalustosi huollot kampanjahintaan!

VAK Huoltopalvelut tarjoaa marras-joulukuun ajan kalustosi huollot kampanjahintaan.