”Jag har väldigt mångsidiga arbetsuppgifter, inga två dagar är lika”
Esa Perälampi, servicechef, VAK Huoltopalvelut Seinäjoki
Vad gör du i ditt jobb?
Jag organiserar utbildningar för våra anställda i samarbete med olika partner. I år har vi redan organiserat 35 utbildningar med 210 deltagande anställda. Våra viktigaste utbildningspartner är HIAB på lasthanteringssidan och SAF och BPW på axeltillverkningssidan. Dessutom planerar jag arbetsskiften för vårt servicejourteam och producerar servicemanualer och -blanketter för montörerna på alla servicecenter.
Vilken typ av utbildning har du?
Jag har en yrkesutbildning inom fordons- och transportteknik. Dessutom har jag kompletterat min utbildning, bl.a. i form av en kurs för dieselmontörer. Jag är glad att VAK dessutom har gett mig möjlighet till kompletterande utbildning vid sidan av arbetet. På arbetsgivarens uppmuntran har jag tagit examen som hjullastarinspektör och deltagit i följande ledarskapsutbildningar i LMI Finlands regi: Från mål till resultat och Självledarskap.
Hur hamnade du i ditt yrke?
När jag var yngre arbetade jag länge som personbils- och lastbilschaufför. Sedan gick jag över till att arbeta med service och reparation av skogsmaskiner. 2005 ansökte jag om ett jobb som montör vid VAK servicecenter i Seinäjoki men valde den gången att tacka nej till jobbet. Ett år senare kontaktades jag av VAK Service och erbjöds på nytt montörsjobbet och den gången tackade jag ja.
Vilka arbetsuppgifter har du haft hos VAK Huoltopalvelut?
I början av min karriär arbetade jag med installation av lastväxlare och utförde en mängd olika underhålls- och reparationsarbeten. Sex år senare, år 2012, befordrades jag till arbetsledare på Seinäjoki servicecenter. Då hade jag över tio anställda i mitt team. Jag har haft mitt nuvarande jobb som servicechef sedan början av 2018.
Vad tycker du mest om i ditt jobb?
Jag tycker om att jag har väldigt mångsidiga arbetsuppgifter, inga två dagar är lika. Förutom mitt dagliga rutinarbete är jag inblandad i olika utvecklingsprojekt och projekt som kommer att göra VAK ännu bättre. Jag får också resa i arbetet. Jag åker till VAK servicecenter runtom i Finland för att utbilda personal och för att berätta om nya produkter. Förrförra veckan var jag också i Sverige för att reparera och inspektera värmeaggregat till släpvagnar. Jag tycker att det är roligt att lära känna och utbyta erfarenheter med personalen på olika servicecenter.
Vilken typ av person passar i denna bransch?
Intresse och attityd är de saker vi ägnar särskild uppmärksamhet åt. I huvudsak rekryterar vi montörer för tunga maskiner och andra experter inom området, bl.a. lackerare och plåtslagare. Men den sökandes attityd och intresse för branschen väger också tungt. Vid behov ordnar vi utbildning för nya medarbetare. Detta görs av en handledare direkt på arbetsplatsen. Är du självgående, nyfiken och lätt att ha att göra med passar du bra hos oss.
Vilka förmåner erbjuder VAK Huoltopalvelut sina anställda?
Vi erbjuder våra anställda möjlighet till vidareutbildning och framsteg i karriären. VAK Service är också en jämställd och flexibel arbetsgivare. Anställda kan komma överens om sina ledigheter med sin chef. Våra servicecentra satsar på en trygg arbetsmiljö med bl.a. adekvat företagshälsovård. Men den kanske viktigaste fördelen som en arbetsgivare kan erbjuda är en öppen och inspirerande arbetsmiljö. Vi har en fantastisk anda på VAK Service och alla jobbar bra ihop. Detta gör att jag har trivts hos samma arbetsgivare i hela 12 år.