Yhteisellä matkalla jo liki 30 vuotta
Kuljetusliike Y. Auramaa on yksi pitkäaikaisimmista asiakkaistamme. Olemme saaneet valmistaa kalustoa tuolle pitkän ja vaiherikkaan historian omaavalle kuljetusalan yritykselle jo liki 30 vuoden ajan. Auramaan juuret ulottuvat vuoteen 1929, jolloin 23-vuotias Yrjö Auramaa osti ensimmäisen oman kuorma-autonsa.
Tänä päivänä tuo hieno perheyritys on kasvanut yhdeksi Suomen suurimmista kuljetusliikkeistä, jolla on liki 450 omaa työntekijää ja 140 ajoneuvoa ajossa eri puolilla Suomea. Lisäksi yhtiöllä on 150 sopimusliikennöitsijää, jotka työllistävät vajaa 300 työntekijää. Kuljetuspalvelujen lisäksi yhtiö tarjoaa varastointi- ja logistiikkapalveluja pienten tavaraerien varastoinnista aina logistisiin kokonaisratkaisuihin saakka.
Kuljetuskalustohankinnoissa Auramaa on luottanut VAK:n laatuun. Kauppaa Auramaat ovat tehneet ensin Lassin ja myöhemmin myös Matti Virtasen kanssa. Kutsuimme Auramaan teknisen johtajan Jussi Auramaan ja hallituksen puheenjohtaja Pekka Auramaan Vahdolle muistelemaan menneitä ja suunnittelemaan tulevia yhteisen kahvihetken merkeissä.
Pekka, miten yhteistyö VAK:n kanssa on sujunut?
”Niin kuin kaupantekoon kuuluu, hinnasta väännetään loppuun saakka. Mutta kun kaupat on sovittu, niin olemme aina voineet luottaa siihen, että tilattu kalusto täyttää sopimuksessa laaditut kriteerit ja se valmistuu sovitussa aikataulussa, sillä kellonlyömällä, milloin luovutuksen on kerrottu tapahtuvan. Siihen eivät kaikki pysty”, kehaisee Pekka.
”Olemme olleet tyytyväisiä myös VAK Huoltopalvelupisteiltä saamaamme palveluun. Meillä on toimintaa monella eri paikkakunnalla ympäri Suomen ja VAK:n huoltoverkosto on pystynyt palvelemaan meitä hyvin” kiittää Jussi.
Kuvassa vas. VAK:n myyntijohtaja Matti Virtanen, Auramaan tekninen johtaja Jussi Auramaa, Auramaan hallituksen puheenjohtaja Pekka Auramaa ja VAK:n perustaja, hallituksen puheenjohtaja Lassi Virtanen.
Kaikki Pohjoismaat ovat sitoutuneet yhteisiin tavoitteisiin maantieliikenteen päästöjen vähentämiseksi. Suomen tieliikenteen päästöstä noin 55 % aiheutuu henkilöautoista, noin 40 % paketti- ja kuorma-autoista ja loput 5 % muista tieliikenteen moottoriajoneuvoista.
Jussi, minkälaisia ympäristöystävällisiä kalustoratkaisuja Auramaa on tehnyt?
”Aloitimme ensimmäisten joukossa pilotoimaan HCT-yhdistelmiä Suomen maantieliikenteessä vuonna 2015. Pitkät yhdistelmät tehostavat tavarankuljetuksia ja pienentävät päästöjä, kun kerralla tavaraa kulkee entistä enemmän. Nykyään meillä on ajossa jo noin 80 pitkää yhdistelmää, ja enemmänkin tarvittaisiin saman tien, jos vaan vetoautoja olisi saatavilla”, kertoo Jussi.
”Investoimme myös viime syksynä ensimmäiseen biokaasuautoon, joka operoi pääkaupunkiseudulla. Kaasukäyttöinen yhdistelmä on ollut ajossa nyt puoli vuotta ja kokemukset siitä ovat olleet positiiviset. Suunnitelmissamme on hankkia enemmänkin kaasukäyttöisiä autoja, mutta investointeja hidastaa Suomen heikko kaasutankkausverkosto. Esimerkiksi Satakunnassa on vain kaksi tankkausasemaa”, toteaa Jussi.
Puhtaasti biokaasulla kulkeva Auramaan yhdistelmä on Kariniemen ajossa. Kuva: Matias Auramaa, Auramaa-yhtiöt.
Useilla yrityksillä on pulaa osaavasta työvoimasta. Millainen rekrytointitilanne Auramaalla on?
”Haastava työllisyystilanne näkyy myös meillä. Nuorta sukupolvea on yhä vaikeampi sitouttaa pitkäaikaiseen työsuhteeseen. Oman haasteensa rekrytointiin tuovat myös vaihtelevat työajat. Autonkuljettajan työtä tehdään kahdessa tai kolmessa vuorossa. Vastavuoroisesti pidämme kyllä hyvää huolta työntekijöistämme ja tarjoamme heille kouluttautumismahdollisuuksia. Koska toimimme osana Kaukokiito-ketjua, voimme kouluttaa työntekijöitämme Kaukokiito Akatemiassa. Kuljettajien ammattipätevyyskoulutukset hoidamme keskitetysti ja yhtiön tarpeisiin räätälöidysti”, kertoo Pekka.
Monella toimialalla koronavuodet ovat syöneet yritysten liikevaihtoa. Miten tämä poikkeuksellinen aika on vaikuttanut liiketoimintaanne?
”Olemme siitä onnellisessa asemassa, että liiketoimintamme ei ole juurikaan kärsinyt koronasta. Itseasiassa liikevaihtomme on kasvanut parisen kymmentä prosenttia. Nyt kun ihmiset eivät ole päässeet matkustamaan entiseen tapaan, niin koteihin, puutarhoihin ja mökkeihin on panostettu entistä enemmän. Tämä on johtanut suoraan tavaraliikenteen kasvuun kotimaassa” sanoo Jussi.
Yhtiönne täyttää sata vuotta seitsemän vuoden päästä. Miten Suomen maantiekuljetuksia tuolloin hoidetaan? Ovatko robottiautot ja rekkaletkat tuolloin jo käytössä maanteillämme vai mihin suuntaan ala on kehittymässä?
Maantiekuljetukset tulevat jatkumaan aina. Mutta rekkaletkat ja robottiautot ovat tuolloin vielä Suomessa utopiaa. Ennen kuin olemme valmiita siirtymään vahvasti automatisoituun ajoon raskaassa liikenteessä, tieverkostoa pitää kunnostaa nykyistä aktiivisemmin. Uskon siihen, että kilpaillulla kuljetusalalla voittajia vielä vuosien päästäkin ovat ne yritykset, jotka onnistuvat viemään tavarakuljetukset oikeassa lämpötilassa, oikeaan aikaan ja kilpailukykyiseen hintaan perille. Hyvää asiakaspalvelua tietenkään unohtamatta, kertoo Jussi.
Auramaan kalustoa vuodelta 2021… Kuva: Karlo Rantanen, Auramaa-yhtiöt
ja vuodelta 1997.
Auramaa-yhtiöt pähkinänkuoressa
- Yrjö Auramaa perustanut vuonna 1929.
- Perheyritys, jonka toiminta jatkuu jo neljännessä polvessa.
- Pääkonttori Eurassa.
- Yksi Suomen suurimmista logistiikka-alan yrityksistä.
- Toimii osana Kaukokiito-ketjua.
- Liikevaihto 85 milj. €.
- 140 omaa ajoneuvoa + 150 vakituista sopimusliikennöitsijää.
- Kappaletavarakuljetukset, tilausliikenne, projektikuljetukset, konttikuljetukset
- Työllistää liki 450 työntekijää, alihankkijoiden työntekijät mukaan laskettuna yli 700 työntekijää.
- Toimintaa 13 eri paikkakunnalla.
- Toiminta-alue koko Etelä-Suomi ja Pohjanmaa.
- 10 omaa tavaraterminaalia.
- 2 varastohotellia.