Ruotsissa sallitaan 15.4.2025 lähtien kolme uutta HCT-yhdistelmätyyppiä
Ruotsissa sallitaan 15.4.2025 lähtien kolme uutta HCT-yhdistelmätyyppiä edellisten kahden lisäksi. Aikaisemmat A-Tupla sekä AB-Tupla yhdistelmät saavat rinnalleen uudet B-Tuplan, C-Tuplan ja pohjoismaisen yhdistelmän. Tämän jälkeen sallituista viidestä eri tyypistä kaikki muut paitsi C-Tupla ovat sallittuja myös Suomessa. Uusien tyyppien ja oikean mitoituksen avulla voidaankin jatkossa rakentaa yhä enemmän yhdistelmiä, joilla voidaan liikennöidä sekä Suomessa että Ruotsissa.
Meillä VAK:lla on paras asiantuntijuus ja kokemus HCT-yhdistelmistä. Esimerkiksi pitkät B-linkit ja V-sliderit kuuluvat jo valikoimiimme, ja voimme valmistaa ne monipuolisesti erilaisilla päällirakenteilla, FRC-elintarvikekuljetuksista avolavoihin. Kun harkitset sopivinta yhdistelmää ajotehtävääsi, voit luottaa ammattitaitoomme suunnitella ja valmistaa, juuri sinun kuljetustehtävääsi parhaiten soveltuva ratkaisu.
Uusissa yhdistelmissä on kuitenkin tiettyjä rajoituksia, jotka tulee ottaa huomioon. Esimerkiksi B-Tupla yhdistelmässä pitkän linkkivaunun pituus saa olla vetotapista perävaunun perään enintään 12 metriä ja kuormatilan pituus enintään noin 10 metriä. Linkkivaunun pituuteen on tullut noin 2,5 metriä lisäpituutta aiemmin Ruotsissa sallittuun mittaan. Suomessa on nykyään sallittu myös tätä rajoitusta pidempiä linkkivaunuja.

Pohjoismaisessa yhdistelmässä kuorma-auton pituus kasvaa entisestä noin kahdella metrillä, sallien 12 metrin kokonaispituuden. Yhdistelmäksi pidemmän auton taakse kuuluvat dolly sekä perinteinen noin 13.6 metrin puoliperävaunu. Yhdistelmän kokonaispituudeksi muodostuu näin ollen noin 27 metriä.


Ruotsissa HCT yhdistelmät voivat liikennöidä edelleenkin vain tietyllä sallitulla BK4 tieverkostolla. Kyseisellä tieverkostolla on sallittu myös 74 t kokonaismassa. HCT-tieverkoston laajentamista suunnitellaan tulevaisuudessa.

Tarkat säädökset Ruotsin HCT-yhdistelmistä on kirjattu säädöskokoelman määräykseen TSFS 2025:17